مدیر بازاریابی همیشه با رقابتای بزرگی رو در روست. از مشخص نبودن دقیق مسئولیت هاش (همه چیز رو از اون توقع دارن) بگیرین تا سختیایی که میکشه واسه این که به اعضای بعضی از تیمای شرکت حالی کنه که: «وقتی من مدیر بازاریابی هستم، تو باید به حرفم گوش کنی!»

اما امروز می خوایم ببینیم که چیجوری یه مدیر بازاریابی می تونه در جمع بهترینای میدون خودش باشه.
کسب ۹ مهارت لازم واسه مدیران بازاریابی، می تونه کمک زیادی به شما کنه. پس از یاد گرفتن فروش شروع می کنیم:

۱) فروش کردن رو یاد بگیرین

شما به عنوان یه مدیر بازاریابی (Marketing Manager) باید توانایی فروش و راضی کردن خریداران رو داشته باشین. باید پا به پای کارمندان تون به چاره اندیشی و تلاش واسه فروش مشغول شید. فقط در این صورته که می تونین به داد شرکت تون برسین.

اگه حس می کنین که استعداد و توانایی کافی در فروش رو ندارین:

  1. درباره اون بخونین (کتابای خوبی در این مورد نوشته شده).
  2. از ویدیوها، پادکستا، سمینارها و دوره های آموزشی فروش استفاده کنین.
  3. مستقیما تجربه به دست بیارین (پس از گذشت مدت زمان کوتاهی روش کار دستتون میاد).
  4. این مقاله می تونه راهنمای خوبی واسه شروع یادگیری تون باشه: «».

۲) سرعت عمل داشته باشین

مدیر بازاریابی موفق حاضره هر کاری بکنه تا پروژه هایی رو که به اون واگذار شده، به موقع به آخرسر برسونه. اینجور مدیرانی قوانین و توجیهات خودشون رو کنار می ذارن و باتمام قوایشان، واسه آماده سازی به موقع کاراشون تلاش می کنن.

اینجور مدیرانی، خستگی خود و همکارانشون رو به معذرت خواهی کردن و سرافکندگی شرکت بهتر می دونن!

۳) مدیر بازاریابی بداخلاق و بی رمق نباشین..!!

کمتر کسی رو می شناسیم که به کارکردن تو یه محیط خشک و بی روح، علاقه ای داشته باشه!
مدیر بازاریابی باید احساس و انرژی خود رو به بقیه منتقل کنه. فقط در این صورته که از یه شرکت میشه انتظار موفقیتای بزرگ داشته باشیم.

۴) هم به مشتری فکر کنین و هم به سرمایه گذار

بعضی وقتا به عنوان مدیر یه مجموعه، شما با فشارهای خیلی از طرف کارفرمایان و سرمایه گذاران روبه رو هستین، اونا همیشه از شما آمار مثبت و موفقی رو از فروش تون میخوان.

در سمتی دیگه، مشتریان هم از شما و شرکت تون تحقق وعده هایی رو که بهشون قول دادین، میخوان!
این وسط، مدیر مارکتینگ موفق کسیه که بتونه هر دو طرف رو راضی نگه داره و به هر دو کفه ترازو به یه اندازه اهمیت دهد.

۵) ملاک تون کیفیت کارش باشه نه حس شما به اون!

ممکنه شما با آدمایی سروکله بزنین که از دید شخصیتی علاقه ای به اونا نداشته باشین، اما اونا واسه شما و شرکت تون موثر باشن. یه مدیر موفق بازاریابی همیشه افراد رو براساس کاربرده هایی که می تونن داشته باشن می بینه.

بعضی وقتا روابط فردی و اجتماعی مناسب می تونه گره های کور بزرگی رو تو کاراتون باز کنه. همیشه رابطه عمومی خوبی داشته باشین، حتی باکسانی که علاقه ای به اونا ندارین!

۶) واقعا دل سوز مشتری باشین

بهترین روش واسه موفقیت در اینه که واقعا دل بسوزونین! تلاش کنین زندگی بقیه رو بامحصولتان، طرحتون یا خدمات تون آسون تر کنین و درضمن تلاش کنین این قصد خود رو به روشن ترین و آسونترین راه ممکن بگید!

اگه کیفیت زندگی مشتریان رو در اولویت بذارین، مطمئن باشین رشد فروش هم به دنبال اون میاد.

۷) «باید» مشتری رو وفادار کنین

یه مدیر مارکتینگ موفق طوری مشتری رو می بینه که بقیه نمی بینن. اون تلاش می کنه مشتریان و مخاطبانش رو در هرمرحله ای از خرید که باشن، پیرو و وفادار به خود نگه داره. مشتریان دائمی و وفادار در واقع نتیجه مدیریت موفق شماس.

۸) معتاد آمار و اطلاعات نشید!

معتاد

بازاریابی نوین شدیدا بر اطلاعات خام و مستندات بازار تکیه داره. با این وجود، مدیر موفق بازاریابی کسیه که با اینکه بر این مستندات تکیه می کنه و محوریت بیشتر فعالیت هاش رو بر مبنای این اطلاعات میذاره، اما معتاد آمار و اطلاعات بازار نیس!

اطلاعات شاید نقشه راه باشن، اما خود نقشه، هیچوقت موفقیت به حساب نمیاد. شما باید کار کنین و ببینین نقشه طراحی شده چیجوری عمل می کنه.

به قول کریس توماس، محقق بازاریابی:

“شانس موفقیت یه شرکت که اطلاعاتش ۳۰۰ صفحه PowerPointه، کمتر از شانس زنده موندن یه دانه برف، در آتیش هستش!”

۹) همیشه به نیاز مشتری نزدیک تر شید

واقعا واسه مشتریان، محصول شما مهم نیس! اونا هیچ اهمیتی نمی دن که شرکت شما از چند نسل قبل شروع به کار کرده. تنها نکته قابل فهم واسه خریدار، خود اون و نیازهایش است! همیشه تلاش کنین رابطه خوبی با مشتریان تون داشته باشین تا بتونین تولید خود رو به نیاز اونا نزدیک و نزدیک تر کنین.

به نظر شما یه مدیر بازاریابی موفق، دیگه باید چه ویژگی داشته باشه؟ (یا نداشته باشه؟) تجربه تون رو با ما در میان بذارین.