تجارت الکترونیک یا Ecommerce روند خرید و فروش کالای فیزیکی یا الکترونیکی به صورت آنلاینه.

در سال ۱۳۹۷، تجارت الکترونیک محبوبیت بیشتری داره. واسه خیلی از مردم وبسایتای فروشگاهی جانشین مناسبی واسه فروشگاه های سطح شهر هستن. گوشیای موبایل به پیشرفت تجارت الکترونیک کمک زیادی کردن طوری که پیش بینی می شه ترافیک موبایلی سایتای فروشگاهی یا کلا تجارت الکترونیک تا آخر سال به بیشتر از ۷۰ درصد برسه.

موبایل

شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام هم کمک زیادی واسه افزایش محبوبیت تجارت الکترونیک داشتن. وقتی که شبکه های اجتماعی با تجارت الکترونیک ترکیب می شن مردم هم به دنبال تجارت الکترونیک رو به عادات خرید روزانه خود وارد می کنن.

تجارت الکترونیک از بین رفتنی نیس بلکه، هر لحظه در حال بزرگ شدن و پیشرفته طوریکه پیش بینی می شه تا سال ۲۰۲۲، ۱۷ درصد از خرید/ فروشا در آمریکا از راه تجارت الکترونیک انجام شه.

شکلای جور واجور تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک به سه دسته اصلی تقسیم می شه:

۱- B2B یا Business to Business: به این صورت که کسب و کارا به همدیگه کالا میفروشن.

۲- B2C یا Business to Consumer: به این صورت که کسب و کارا به مصرف کنندگان پایانی کالا میفروشن.

۳- C2C یا Consumer to Consumer: به این صورت که یه مصرف کننده از راه شبکه های اجتماعی به مصرف کننده دیگه کالا می فروشه مانند سایت دیوار.

با اینکه خرید و فروش آنلاین نمونه واضحی از تجارت الکترونیکه اما، بانکداری اینترنتی هم زیرمجموعه تجارت الکترونیکه.

امتیازات تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک واسه کسب و کارا مزیتای مختلفی داره: می تونه هزینه ها رو به حد زیادی کم کنه چون که هزینه مغازه داری حذف می شه. هم اینکه این روش بسیار سریع تر و راحت تر از راه های سنتیه. مزیت دیگه اینه که شما از راه تجارت الکترونیک می تونین به مشتریائی دسترسی پیدا کنین که مشکلات جغرافیایی مانع رابطه اونا با شما به صورت فیزیکی شده.

مشکلات

سرمایه گذاری در تجارت الکترونیک هم می تونه درآمد شما رو زیاد کنه: به کسب و کارا کمک می کنه که از نظر موقعیت فیزیکی به مشتریان بیشتری دسترسی داشته باشن.
سرمایه گذاری

واسه مصرف کنندگان، تجارت الکترونیک این مزیت رو داره که با کمترین هزینه به شما بیشترین انتخابا رو نشون میده. مثلا، اگه شما وارد نمایندگی سامسونگ شید، فقط با تلویزیونای سامسونگ روبه رو هستین اما در محیط آنلاین، شما می تونین برنده های جور واجور تلویزیون رو از هر دید با هم مقایسه کنین. حتی تجارت الکترونیک به شما این امکان رو میده، که قیمتا رو در سطح جهان مقایسه کنین نه که فقط در محدوده جغرافیایی خاص.

از اونجایی که تجارت الکترونیک در حال گسترشه، پس، باید با روندهای به روز اون آشنا بود. حتی اگه شما یه مغازه تو یه مرکز تجاری هستین می تونین از تجارت الکترونیک و امتیازات اون بهره ببرین چون که تجارت الکترونیک نشون دهنده خوبیه از انتظارات، خواسته ها و نیازای مشتریان.

منبع: Hub Spot