ارتباط سرطان با خوردنی های مختلف | بیماری

: واسه مقابله با شکلای جور واجور عارضه های سرطانی می تونین از روشای تغذیه ای مختلفی کمک بگیرین. امروزه شکلای جور واجور امراض سرطانی موجب مرگ و میر مبتلایان می شن. سرطان سینه عادی ترین و کشنده ترین سرطان در میان بانوانه که با تغذیه درست میشه خطر دچار شدن به اونو کم کرد.

سرطان جزو آسیب هاییه که تغذیه سالم در مقابله و درمان اون بسیار موثره بعضی از سوالات عادی در این مورد خواندنیه که در ادامه به اونا می پردازیم:

بعضی غذاها به صورت کلی موجب بروز سرطان می شن؟

تا کنون غذایی واسه ایجاد سرطان تعیین نشده ولی بعضی اجناس شیمیایی مانند آفت کش ها،شکلای جور واجور سموم و  افزودنیا و آلاینده هایی که به صورت تصادفی درون غذاها راه پیدا میکنن، جزو اجناس سرطان زا هستن. دارو و تغذیه بر مدیریت این عوامل تاییدکردهه. بعضی پرشکان بررسی کردن که رژیم غذایی می تونه در بروز بخشی از سرطانا موثر باشن. مثلا،افزایش افراطی و غیر اصولی سرطانای مری و معده در جاهایی که از فرآورده های غذایی نمک سود شده، دودی )برنج و ماهی دودی و…. ( نیتراتی )سوسیس، کالباس( استفاده می کنن دیده می شه.

مصرف زیاد نمک و نیترات و ترکیبات دودی ، جزو  عوامل ایجاد کننده سرطانا حساب می شن. اضافه وزن، سبک زندگی نادرست، نبود جنب و جوش، رژیم غذایی ناسالم ،بدون سبزیا، نبود مصرف میوه ها و شکلای جور واجور غلات ،نبود مصرف ماهی و ماکیان ایجاد کننده سرطانای سینه و روده هستن.

چه عواملی در ایجاد سرطانا نقش دارن؟

توانای ژنتیکی، محیط آلوده مثل قرارگرفتن در برابر دود آلاینده ها یاد به وجود اومده به وسیله شکلای جور واجور دخانیات، آلودگی هوا،  حضور در مقابل آفتاب شدید و  فرآورده های گندزدای درون رژیم غذایی مثل آفت کشا و سما، مواد  نگهدارنده و رژیمای پر از چربی، گوشت قرمز، رژیمای بدون سبزی و میوه و سبک نادرست زندگی، کم تحرکی تاثیر زیادی در بروز شکلای جور واجور سرطان ها در بدن میذارن.

رژیم غذایی در ایجاد سرطانا نقش داره؟

بعضی از مواد غذایی با مواد مقاوم در برابر شکلای جور واجور سرطان ها همراه س. بخشای اصلی رژیم غذایی در مقابله با سرطانا شامل:

۱) آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدانا که در شکلای جور واجور غذاها پیدا می شن، در مقابل شکلای جور واجور سرطانا از بدن مراقبت می کنن  آنتی اکسیدانا با کم کردن  رادیکالای آزاد در بدن، واسه مقابله با شکلای جور واجور امراض سرطانی تاثیر زیادی میذارن. رادیکالای آزاد یه بخش شیمیایی فعال دارن که شامل یک یا چند الکترونای جفت نشده هستن که به صورت نرمال در سیستم تنفسی و اکسیداسیون و سیستم ایمنی بدن موثر هستن. ولی فعالیت زیاد، یا مقادیر زیاد اونا می تونه به بدن آسیب وارد کنه و به بافتای جور واجور بدن آسیب برند. آنتی اکسیدانا به صورت نرمال از فعالیت زیاد اونا پیشگیری میکنه.

مواد آنتی اکسیدانی شامل:

– سلنیوم، کاروتنوئیدها، ویتامین ای ویتامین سی هستن که از آسیب سلولا و بافتا  جلوگیری میکنن و مانع ایجاد تغییرات سلولای بدخیم می شن.

۲) فیبرها

رژیم غذایی شامل فیبر در کم شدن خطر سرطانا مخصوصا سرطان روده تاثیر میگذاره رژیمای گیاهی با کالری کم، فیبر زیاد ، حبوبات فراوون ، غلات کامل، شکلای جور واجور سبزی و میوه ، خطر ایجاد سرطانا رو کم میکنه. فیبرها، موجب بالا رفتن سرعت جابجایی مواد غذایی از روده بزرگ میشن، باکتریای روده وقت کمتری جهت ایجاد مواد سرطان زا از اونا دارن، اگه دیواره روده واسه زمان طولانی در نزدیکی مواد سرطان زا قرار نگیرند. ممکنه که فیبر مواد غذایی، ترکیب شیمیایی مواد تولید شده به وسیله باکتریای روده رو از این رو به اونو کرده و ویژگی سرطان زایی اونا رو کم کنه..

فیبرها می تونن به جای ماده ضد سرطان زا با پسماند اسیدهای صفراوی که ممکنه به مقدار فراوون سرطان زا باشن، مخلوط شده و اثر اونا رو از بین ببرن. فیبرها موادی هستن که بر دیواره سلولای گیاهان مانند سبزیا، میوه ها، سبوس، غلات کامل، حبوبات، مغزها پیدا می شن. با بهره مندی به اندازه کافی از شکلای جور واجور  غلات، میوه ها و سبزیجات میشه از بدن در برابر شکلای جور واجور سرطان ها پیشگیری کرد. پیشنهاد می شه روزانه چهارصد گرم یا پنج  میان وعده میوه ها و سبزی جات استفاده شه.

۳) اجناس خوراکی گیاهی

– سبزی جات از دسته کلم و گل کلم و داراری ترکیبات غیر مغذی هستن که آنزیمای اونا توانایی نابود کردن مواد سرطان زا رو تحریک میکنه.

– پیاز سیر، تره به خصوص وقتی که به صورت خام میل می شن در کم شدن خطر سرطان معده موثر هستن. مواد سولفوری درون در این غذاها با آنزیمای عامل بروز سرطان مقابله کرده و از تولید مواد سرطان زا رو جلوگیری میکنن.

هویج، گوجه فرنگی و مرکبات

– این مواد غذایی شامل اسید فنولیک هستن، و از سرطان کوکون با پیشگیری از رهایی مواد سرطان زا، مقابله می کنن.

سویا و ترکیبات اون

– با مقابله با کارکرد استروژنا، از ایجاد سرطان سینه جلوگیری می کنن. استروژن یه جور هورمون زنونه س که مقادیر بالای اون موجب بالا رفتن خطر بروز سرطان سینه می شه.

توت فرنگی، تمشک، انگور و سیب

– این فرآورده ها اسید الاگیگ دارن که می تونن بعضی رادیکالای آزاد درون دود سیگار رو از بین ببرن.

پیاز، چای سبز، انگور، مرکبات

– این اجناس پر از ایروفلاونوئیدها هستن، که ادر هستن از تغییرات درون سلولا پیشگیری کده و سدی در برابر مواد عامل سرطان می شن.

غذاهای دریایی، روغن ماهی

– این دسته از مواد غذایی به خاطر وجود اسیدهای چرب امگا ۳، سلنیم، روی، ویتامین ای و… در مقابله با شکلای جور واجور سرطانا مخصوصا سرطان سینه و روده موثر هستن.

چای سبز چینی

– چای سبز خاصیتی ضد سرطانی داره و مانند پلی فنلا در مقابله با سرطانا تاثیر زیادی میگذاره. پلی فنلا، شامل آنتی اکسیدانی هستن که از ایجاد عارضه های سرطانی و تومور و پیشرفت اونا پیشگیری می کنن. بیشتر مواد غذایی داراری پلی فنلا هستن، ولی چای سبز بخاطر ای که در مرحله تولید اون، پلی فنلا حفاظت می شه، خاصیت خاص ای دارن.

رژیمای پرچرب در ایجاد سرطان موثر هستن؟

وقتی مقادیر بالای چربی موجب افزایش خطر سرطان روده، سینه و کلیه میشه. رژیمای پرچرب مخصوصا رژیم شامل  گوشت قرمز، تخم مرغ، فرآورده ای لبنی پرچرب و کلسترولریسک ایجاد شکلای جور واجور سرطانا رو بالا میبرن.

بیشتر یافته ها تلاش می کنن که دریافت مقادیر خیلی از چربی مخصوصا در خانمای یائسه خطر ایجاد سرطان سینه رو بالا میبردو دریافت مقدار کمی از اسیدهای چرب اشباع مانند شکلای جور واجور خوراکیای حیوونی، کره،اجناس لبنی پرچرب، کله پاچه، امعاء و احشاء، گوشتای قرمز، خطر سرطان راکم میکنه. ولی مصرف روغنا با یه باند دوگانه مانند روغن زیتون خطر ایجاد شکلای جور واجور سرطانا مخصوصا سرطان سینه رو کم میکنه.

.

منبع : hidoctor.ir

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *