تحقیقات جورواجور نشون داده که طاسی سر در مردان به دلیل وجود هورمون مردونه ای بنام دی هیدرو تستوسترون ( جدا هورمون تستوسترون) در بدنه که با افزایش سن باعث ریزش مو می شه، ولی اینکه به چه دلیل مردان جوون  دچار ریزش مو می شن، مورد سواله.

مطالعه ای نشون داد که طاسی سر در مردان می تونه به دلیل مقاومت سلولای بدن نسبت به انسولین باشه. وقتی غذا مصرف می کنین، سطح قند خونتون بالا میره. واسه جلوگیری از افزایش زیادتر از اندازهّ قند خون، لوزالمعده هورمون انسولین رو ترشح می کنه که این هورمون، قند خون رو کم می کنه، بدین صورت که قند رو از خون ورداشته و به داخل سلولای بدن می بره تا در اونجا بسوزند و صرف تولید انرژی شن یا ذخیره شن.

در آدمایی که نسبت به انسولین مقاوم هستن یعنی قند خون وارد سلول هاشون نمی شه، اندازه قند خون خیلی بالا میره، در نتیجه واسه کاهش این قند بالا، انسولین زیادی ترشح می شه که می تونه باعث ریزش موی سر در زنان و مردان می شه.

مطالعه ای ثابت کرد مردانی که بیشترین مقدار انسولین مثل عامل رشد ۱ رو دارن، بیشتر از بقیه دچار طاسی سر می شن.

در خانوما هم افزایش انسولین خون (مثل مریضی کیست تخمدان ) ریزش مو در قسمت وسط سر رو زیاد می کنه.

یافته های نشون میده تولید انسولین، با خوردن مقادیر زیاد مواد غذایی دارای آرد سفید و شیرین مثل شکلای جور واجور شیرینی جات ، نونای سفید مانند باگت و لواش ، برنج و شکلای جور واجور ماکارونی زیاد می شه.

حال باید دونست مصرف میوه و سبزی در وعده های غذایی، نبود مصرف آرد سفید و شکر و دریافت داروهای کم کننده انسولین مثلGluchopage (گلوفاژ) ،ACtos و Avandia می تونه از طاسی سر و ریزش مو جلوگیری کنه یا خیر؟ که باید تحقیقات بیشتری در این مورد انجام شه .

در مردانی که احتمال طاسی سر خیلی زیاده، علائم زیر دیده می شه:

تجمع چربی در شکم بیشتره تا نسبت به ران.

– افزایش تری گلیسیرید خون.

– کاهشHDL (کلسترول خوب) که این چربی از حملات قلبی جلوگیری می کنه.

– داشتن سابقه خانوادگی واسه دچار شدن به دیابت

– احتمال حملات قلبی و دچار شدن به دیابت در این افراد خیلی زیاده.

این دسته از افراد واسه پیشگیری از دچار شدن به دیابت، حملات قلبی و طاسی سر باید از نظر غذایی موارد زیر رو رعایت کنن:

۱- میوه، سبزیجات، غلات سبوس دار، شکلای جور واجور دانه های خوراکی، حبوبات و آجیل رو به مقدار فراوون مصرف کنن.

۲- از مصرف غذاهای جفت و جور شده از آرد سفید مثل نون سفید، شکلای جور واجور شیرینی جات و هم برنج، ذرت آسیاب شده که سبوس اونو گرفتن، مواد غذایی که دارای شکر افزودنی هستن، دوری کنن چون این مواد غذایی باعث افزایش قند خون می شن.

۳- میوه و سبزیجات ریشه ای مثل سیب زمینی، هویج و … رو در وعده های غذایی مصرف کنن که به دلیل داشتن فیبر گیاهی باعث کاهش چربی خون می شن.

نیره ولدخانی- کارشناس تغذیه تبیان

منبع : tebyan.net