رابطه خواب و کاهش وزن در افراد

رابطه خواب و کاهش وزن در افراد 

اگه در دوره ای هستین که می خواین وزن خود رو کم کنین باید به خواب خود هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین چراکه در کاهش وزن دخالت داره. وقتی که صحبت از کاهش وزن به میان می اید، قطعات مختلفی از پازل هست که باید در کنار همدیگه قرار گیرد. چند مورد از این قطعات بزرگ رژیم غذایی، تمرینات ورزشی و خوابه.

اگه شمام جزو اون دسته از آدمایی هستین که از موضوع خواب خیلی راحت عبور می کنن، ممکنه با مشکلات زیادی مواجه شید. تحقیقات و تحقیقات انجام شده نشون میده که کمبود خواب می تونه به زیاد شدن وزن منجر شه. حتما از خود می پرسین به چه دلیل؟ خستگی می تونه تاثیر زیادی روی هورموناتون بزاره.

وقتی که خواب کافی دریافت نمی کنین؛ هورمون گرلین که مسئول سیگنال رسانی در مورد گرسنگیه و هورمون لپتین که مسئول سیریه دچار مشکل می شن. طبیعتا این مورد باعث می شه تمایل بیشتری به خوردن غذا داشته باشین. زیاد شدن وزن مربوط به خستگی شاید به وسیله فاکتورهای زیاد دیگری هم تحت تاثیر قرار گیرد.

که چند ساعت خواب اضافی باعث کاهش وزن شما نمی شه. اگه می خواین اطلاعات بیشتری در این مورد داشته باشین در ادامه مقاله با ما همراه باشین.

از مصرف داروهای بدون نسخه دوری کنین:

به کار گیری داروهای خواب بیاری که بدون نسخه جفت و جور می شن به نظر بهترین روش واسه خوابیدنه اما خوردن اینجور داروهایی می تونه به زیاد شدن وزن منجر شه. لوییس ارون یکی از کارشناسان این بخش اخطار میده که به کار گیری داروهای خواب براساس آنتی هیستامین که بدون نسخه خریداری می شن

بسیار مضره و می تونه باعث زیاد شدن وزن و بقیه مشکلات شه. همونطور که میدونید هیستامین یکی از مسیرهای تنظیم کننده وزن در بدنه. پس وقتی که این راه بسته می شه، امکان زیاد شدن وزن بالاتر هستش. از خوردن این داروها به صورت منظم و در دراز مدت دوری کنین.

از حضور زیادتر از اندازه در رسانه های اجتماعی دوری کنین:

بیشتر افراد تلاش می کنن تا دیروقت بیدار بمونن و در رسانه های اجتماعی جور واجور حضور داشته باشن. این فرق وقتی که بدن مجبور می شه هر بار خود رو با اون تنظیم کنه، باعث زیاد شدن وزن می شه. اگه شما همیشه اینکار رو می کنین بهتره همین امروز ان رو متوقف کنین. یکی از تحقیقات منتشر شده

در Current Biology نشون میده که استفاده زیادتر از اندازه از رسانه های اجتماعی با فاکتورهای چاقی و خطر دچار شدن به دیابت و مریضی قلبی ربط داره. این مطالعه نشون میده آدمایی که زیادتر از اندازه از رسانه های اجتماعی استفاده می کنن سطح قند و چربی بالاتری در خون خود دارن.

یه زمانبندی مناسب واسه خواب داشته باشین:

خوب حالا باید ببینیم چیجوری می تونیم خود رو از رسانه های اجتماعی دورنگه داریم. شما می تونین واسه انجام اینکار یه برنامه وقتی مناسب واسه خواب مشخص کنین که ثابته. کارشناسان پیشنهاد می کنن یه زمانبندی منظم واسه خواب خود داشته باشین که ۷ الی ۹ ساعت خواب شبونه در اون هست.

در هر دو حالت نباید زمان خواب و بیداری متغیری داشته باشین. وقتی که بدن ما با یه ریتم خواب منظم روبرو می شه می تونه خود رو با عادتای سالم دیگری مثل ورزش کردن هم منطبق کنه.

یه روش آروم سازی پیدا کنین که واسه شما کارساز و خوبه:

این موضوع ممکنه به تجربه نیاز داشته باشه. بعضی از اوقات یه روش مدیتیشن و آروم سازی ممکنه واسه فردی به درد بخور باشه اما همین روش واسه فرد دیگه کارساز و موثر نباشه. بعضی از افراد ممکنه با تماشای تلویزیون آرامش بگیرن. این در حالیه

که بعضی از افراد با این روش بیشتر احساس اضطراب و استرس دارن. یه فوت وفن عادی و محبوب آروم سازی، جلو رونده و مترقیه. در این روش شما کم کم و آگاهانه عضلات بدن خود رو یه به یه آروم می کنین.

از نور آبی دوری کنین:

حتما شمام تا حالا صحبتای زیادی رو در مورد فرکانس آبی حاصل از رایانه ها و دستگاه های گوشی موبایل شنیدین. این جوری موارد می تونه شما رو بیدار نگه داره و از خوابتون کم کنه. فرکانس آبی باعث سرکوب ملاتونین می شه. همونطور که میدونید ملاتونین هورمونیه که در خواب تاثیر داره.

سرکوب کردن این هورمون اثر بسیار بدی روی بدن داره. بیشتر اپلیکیشنایی که امروزه در بازار هست می تونه شما رو در این مورد آگاه سازه. اگه اهل به کار گیری اپلیکیشن نیستین بهتره از عینکای مخصوص استفاده کنین یا کلا گوشی یا رایانه خود رو به هنگام خواب خاموش کنین. به جای به کار گیری این موارد کتاب بخونین.

اگه نمی تونین بخوابین، اتاق خواب رو ترک کنین:

اگه نمی تونین بخوابین بهتره اتاق خواب خود رو ترک کنین. اگه شمام جزو اون دسته از آدمایی هستین که نمی تونن خواب راحتی داشته باشن بهتره اتاق خواب خود رو ترک کنین و تلاش کنین فعالیتای آرامش بخشی رو انجام بدین.بعد از انجام این فعالیتا می تونین

دوباره به تختخواب برگردین. این روش، درمان کنترل محرک اسمشه و معنیش اینه که اضطراب رو کم کنین و با خیال راحت بخوابین.

.

منبع :gahar.ir