به چه دلیل بعد از ازدواج شکم مردان چاق میشه

 

 

هنوز چند ماه بیشتر از ازدواج فلانی نگذشته، اما شکمش نسبت به روزای قبل از ازدواج چند برابر بزرگ تر شده، باحال اینکه دوستان و اقوامش هم میگن این اتفاق بعد از ازدواج طبیعیه و همه مردان ایرونی پس از ازدواج، شکمشون بزرگتر می شه.

 

اما واقعا این اتفاق طبیعیه و همه مردان محکوم هستن که بعد از ازدواج با چاقی شکمشون بسازن؟

بطور طبیعی بین الگوی زندگی افراد مجرد و متاهل فرقایی هست و کمتر فردی رو میشه پیدا کرد که پس از ازدواج، همون رفتارای دوران مجردی رو داشته باشه. دکتر جعفریان عقیده داره که همین فرق الگوی زندگی بین افراد مجرد و متاهل باعث می شه مردان پس از ازدواج، حتی الگوی تغذیه ای شون هم عوض شه.

ایشون توضیح میده: دو نفری که با هم زندگی مشترک دارن، از دید الگوی غذایی روی همدیگه تاثیر می ذارن و مثلا شاید بعضی زن و شوهرا در زندگی مجردی شون از غذاهای چرب یا شیرین کمتر استفاده کرده باشن، اما حالا با مشترک شدن غذاها، احتمال این که یکی از زن و شوهرا به طور ناخواسته به الگوی غذایی همسرش تمایل پیدا کنه، خیلی زیاده، به خصوص اگه اون الگوی غذایی موجب چاقی شه.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به کمتر شدن نقش ورزش در زندگی متاهلی مردان ایرونی میگه: بیشتر مردان ایرونی پس از ازدواج تلاش می کنن درآمد بیشتری به دست بیارن و زمان بیشتری رو در محل کار بگذرونن که همین موضوع موجب می شه زمان کمتری رو به ورزش اختصاص بدن و در نتیجه معمولا به طور ناخواسته دچار اضافه وزن می شن.

ایشون اعلام می کنه: فشارهای مالی دوران متاهلی، استرسای پس از شروع زندگی مشترک و حتی عوامل ژنتیکی و وراثتی هم در چاق شدن شکم تازه دامادها بی تاثیر نیس.

تاثیر سن

هر چند ازدواج کردن فقط به بلوغ جسمی زن و شوهرا رابطه نداره و بلوغ فکری هم نقش موثری تو یه ازدواج موفق داره، اما به طور طبیعی، ازدواج در مرحله ای اتفاق میفته که زن و شوهرا مرحله بلوغ جسمی رو گذرونده باشن.

کاظمیان با تاکید بر این که گذر از بلوغ جسمی، یکی از عوامل چاقی شکمی در مردونه، یادآور می شه: مردانی که تازه ازدواج می کنن، معمولا به همون اندازه دوران نوجوونی شون غذا می خورن، ولی به همون اندازه دوران نوجوونی جنب و جوش ندارن.

ایشون عنوان می کنه: باید در نظر داشته باشیم که غذا خوردن بیشتر در دوران نوجوونی و افزایش دریافت انرژی در این سن می تونه خود رو به صورت افزایش قد نشون بده، اما در مردان تازه ازدواج کرده که مرحله بلوغ و افزایش قد رو از سر گذرونده ان، این انرژی اضافه، خود رو به صورت چاقی ناحیه شکمی نشون میده.

به چه دلیل تازه عروسا شکم نمی بیارن؟

اگه قبول کنیم که عوامل روانی، ژنتیکی، گذشتن از سن بلوغ، کم تحرکی و تغییر الگوی تغذیه در چاقی شکمی مردان متاهل اثر میذاره، سوالی که پیش میاد اینه که زنان تازه ازدواج کرده هم دقیقا در همین شرایط قرار دارن، اما بیشتر اونا با موضوع چاقی شکم روبه رو نیستن.

دکتر کاظمی در جواب به این سوال میگه: زنان تازه ازدواج کرده هم دچار تغییر الگوی زندگی می شن، اما از جهت علمی، تغییرات الگوی غذایی در خانوما موجب تغییر در هورمون استروژن در اونا می شه و این عامل موجب می شه که تجمع چربی در تازه عروسا در پایین تنه اونا اتفاق بیفته، اما در مردان چون این هورمون نقشی نداره، افزایش چربی به بزرگ تر شدن شکم مردان منجر می شه.

این متخصص تغذیه توضیح میده: ما در الگوهای علمی تغذیه می بگیم که شکل چاقی در مردان به صورت سیب و در زنان به صورت گلابیه و واسه همینه که معمولا زنان تازه ازدواج کرده با مشکل چاقی شکم روبه رو نیستن.

و اما راه حل قطعی

اگه شمام تازه دامادی هستین که پس از گذشت چندماه یا حتی گذشت چند سال از ازدواج، به این مشکل گسترده دچار شدین و شکل ظاهری شکمتون شما رو آزار میده، احتمال داره که بخواین واسه خلاص شدن از این وضع، دست به دامان لاغریای موضعی بشوید.

اما دکتر جعفریان تصریح می کنه: لاغری موضعی واقعا معنا نداره و حتی اگه با دستگاه های ماساژدهنده، اندازه شکم شما کمی کوچیک تر شه، در دراز مدت بازم شکمتون به شکل قبلی برمیگرده؛ حتی روش لیپوساکشن (خارج کردن چربی از یه قسمت بدن با کمک دستگاه های مکش) هم راه درمان بزرگی شکم مردان نیس و این روش تنها تو یه بازه کوتاه مدت، نتیجه اش باقی می مونه.

این متخصص رژیمای غذایی با اشاره به خطرات جانی بعضی از این روشای کوچیک کردن شکم میگه: به کار گیری لیزر واسه نابود کردن چربی های شکم هم نه فقط اثری کوتاه مدت داشته و شکم رو کوچیک نمی کنه، حتی این روش خطرناک ممکنه موجب شه چربی از شکم به بقیه نقاط حساس بدن مثل قلب برسه و تهدید جانی واسه فرد استفاده کننده از لیزر به وجود بیاره.

ایشون تصریح می کنه: راه حل دائم و مطمئن واسه خلاص شدن از شکمای بزرگ پس از ازدواج، تغییر رفتار تغذیه ای و تغییر سبک زندگیه، طوریکه تلاش کنیم تا می تونیم ورزش کنیم، از غذاهای آماده، چرب، شیرین و حجیم کمتر استفاده کنیم و از همه مهم تر این که علم تغذیه ای مون رو درباره تاثیر مواد غذایی جور واجور بر سلامت بدن، بالاتر ببریم.

.

منبع : taknaz.ir