رابطه تغذیه با سرطان پروستات


رژیم کم چرب، محدودیت مصرف لبنیات و گوشت قرمز، افزایش مصرف سویا، چای سبز، گوجه فرنگی، سبزی هایی چون گل کلم و بروکلی و یه لیوان آب انار و نه میوه اون واسه جلوگیری از سرطان پروستات خوبه.


عوامل رژیم غذایی، نقش موثری بر سرطان پروستات در مراحل جور واجور مریضی دارن. در ادامه به تاثیر رژیم غذایی در پیشرفت یا به تاخیر انداختن این مریضی می پردازیم:

 

چربی ها

کلا دریافت زیاد چربی رژیم غذایی، رشد تومور سرطان پروستات رو افزایش می دهد و دریافت کم چربی، به کاهش اون کمک می کنه.

هم اینکه رژیم غذایی کم چرب و پُر فیبر، به همراه مکمل کمک با ۴۰ گرم پروتئین سویا در روز می تونه رشد سلول های سرطانی پروستات رو کنترل کنه.

از نظر نقش نوع چربی رژیم غذایی، اسید چرب امگا۳ در ماهی های چرب بیان ژن مربوط به بروز سرطان پروستات و به دنبال اون خطر سرطان پروستات رو کاهش می دهد.

 

ویتامین E

تقریبا ۱۵ تا ۱۷ درصد از مردان آمریکایی این ویتامین رو به صورت مکمل مصرف می کنن. تو یه مطالعه مصرف مکمل ویتامین E در مردان سیگاری خطر سرطان پروستات رو تا ۳۲ درصد و خطر مرگ به وجود اومده به وسیله اونو تا ۴۱ درصد کاهش داده. ویتامین E از راه اثرات آنتی اکسیدانی و آنتی پروستاگلاندینی خود موجب کاهش خطر دچار شدن به سرطان پروستات می شه.

نکته قابل توجه اون هستش که مردان ۱۰ تا ۱۴ روز قبل از پرتودرمانی، نمونه ورداری(بیوپسی) یا هر روش جراحی دیگری روی بافت پروستات باید از مصرف ویتامین E دوری ورزند. آووکادو، مغزها، کره بادام زمینی، تخم مرغ و لوبیای سویا از منابع خوب ویتامین E می باشن.

سلنیوم

حدود ۹ تا ۱۰ درصد مردان آمریکایی سلنیوم رو به صورت مکمل مصرف می کنن. سلنیوم با اثرات تحریک کننده آپوپتوزیس،(روند مرگ برنامه ریزی شده سلول ها)، تنظیم سطوح هورمون های جنسی مردونه(آندروژن ها) و اثر ضد افزایش سلولی خود با کم شدن خطر دچار شدن ربط داره، اما به نظر می رسد مصرف مکمل سلنیوم در مردان با سطح PSA (آنتی ژن خاص پروستات) کمتر از ۴ نانو گرم بر میلی لیتر، تا ۶۵ درصد خطر دچار شدن رو کاهش می دهد و  در مردان با PSA بالاتر از ۴ بی اثره. غذاهای دریایی، قلوه، جگر، گوشت و ماکیان منابع غذایی کلی سلنیوم هستن.

رژیم غذایی کم چرب و پُر فیبر، به همراه مکمل کمک با ۴۰ گرم پروتئین سویا

در روز می تونه رشد سلول های سرطانی پروستات رو کنترل کنه

روی

تقریبا ۷ تا ۸ درصد مردان آمریکایی مکمل اونو مصرف می کنن. در سلول های سرطانی پروستات سطوح روی کاهش می یابد. اما مصرف خوراکی اون نمی تونه این سطوح کم شده رو بهتر کنه.

مکمل روی در مقادیر کمتر از ۱۰۰ میلی گرم در روز مناسبه و دوزهای بیشتر از این، خطر دچار شدن به سرطان پروستات رو افزایش می دهد. منابع کلی اون، جگر، غلات کامل، حبوبات(لوبیای خشک) و مغزها هستن.

ویتامین D

سطوح بالای ویتامین D در گردش خون اثر حفاظتی در برابر سرطان پروستات داره.

این ویتامین به دلیل داشتن اثرات ضد افزایش و ضد متاستاز خود خطر دچار شدن به این سرطان رو کاهش می دهد.

غنی ترین

منبع : tebyan.net